Thursday 14 December 2017

Responsiblity

Sebelum pertauliahan pangkat berlagsung pada esok hari, persediaan dari segi persiapan dari segi peralatan dan fizikal perlu dilakukan bagi memastikan aktiviti hari esok berjalan dengan lancar. Sehari sebelum hari pertauliahan pangkat kadet dilakukan, kami masing-masing membantu pentadbiran menguruskan persiapan backdrop,fitik dapur dan persiapan pentas. Malam itu, kami melakukan raptai penuh perjalanan esok hari sehingga pukul 11 malam.

Keesokan paginya,baris pagi diadakan seperti kebiasaan cuma kali ini agak lama setelah bacaan doa dan ikrar, acara diteruskan dengan pemakaian pangkat kepada kadet yang terdiri daripada semua peringkat iaitu senior,intermediate dan junior. Saya bersama dua orang buddy saya terlibat dalam pemakaian pangkat harini dimana Arisha Arihana memakai pangkat sarjan manakala saya dan Syera memakai pangkat Korperal.

Setelah sejam pemakaian pangkat itu juga selesai. Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar. Mungkin bagi sesetengah orang merasakan pangkat ini merupakan satu kebanggaan namun tidak semua mengetahui hakikat bahawa makin tinggi pangkat seseorang maka lebih besar tanggungjawab yang harus dipikul seseorang itu. Dalam tentera, hormat-menghormati sangat ditekankan. Walaupun seseorang itu lebih muda tapi memegang pangkat lebih tinggi maka dia wajar ditabik. 

Hal ini menunjukkan hormat terhadap beliau. Sepanjang didalam markas jurulatih mahupun peringkat inter ataupun senior wajib dihormati dengan cara tersendiri. Hal ini menjadikan anggota tentera sangat berdisiplin tinggi. Walaupun berjumpa diluar kami tetap menghormati dan menegur kerana menjadi kebiasaan kami semasa latihan. 

Semasa saya dibangku sekolah jurulatih saya penah berpesan kepada saya " Rank is our responsibility, respect the rank not the people" Hal ini jelas menunjukkan pangkat seseorang merupakan tanggungjawab yang harus dipikul oleh seseorang dengan jujur dan amanah. Saya sebagai korperal perlu menjalankan tanggungjawab saya menjaga setiap skuad dibawah seksyen saya dan memastikan mereka dalam keadaan yang baik serta mengetahui sebarang pergerakan mereka sepanjang berada dalam latihan. Walaupun ia bukanlah sesuatu yang mudah, namun saya berharap saya dapat memegang tanngungjawab yang telah diamanatkan kepada saya dengan jayanya.

No comments:

Post a Comment

Responsiblity

Sebelum pertauliahan pangkat berlagsung pada esok hari, persediaan dari segi persiapan dari segi peralatan dan fizikal perlu dilakukan bagi ...